Ποιος κυβερνά αυτή την οικονομία: Ο ΣΕΒ «ξαναχτυπά» για το ύψος των μισθών – Στο βάθος ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ – Συνάντηση Σταϊκούρα-Ρέγκλινγκ το απόγευμα στο Υπουργείο Οικονομικών

Αποτέλεσμα εικόνας για ΣΕΒ

«Το ύψος των μισθών που αντέχει να πληρώνει μία οικονομία δεν μπορεί να εξαρτάται από τις επιθυμίες ή τις καλές προθέσεις της εκάστοτε Κυβέρνησης αλλά από την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητά της οικονομίας, καθώς και το μέγεθος της ανεργίας και της αδήλωτης εργασίας» διευκρινίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών μετά την προσφυγή του στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της αύξησης του κατώτατου μισθού

«Το ύψος των μισθών που αντέχει να πληρώνει μία οικονομία δεν μπορεί να εξαρτάται από τις επιθυμίες ή τις καλές προθέσεις της εκάστοτε Κυβέρνησης αλλά από την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητά της οικονομίας, καθώς και το μέγεθος της ανεργίας και της αδήλωτης εργασίας».

Αυτό αναφέρει ο ΣΕΒ σε διευκρινιστική ανακοίνωση σχετικά με την αίτηση ακύρωσης που κατέθεσε από κοινού με 6 περιφερειακούς συνδέσμους (ΣΒΑΠ, ΣΒΘΚΕ, ΣΒΣΕ, ΣΕΒΙΠΕ&ΔΕ, ΣΘΕΒ, ΠΑ.ΣΕ.ΒΙ.ΠΕ.) κατά της εγκυκλίου του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για τον κατώτατο μισθό και τις τριετίες.

Η εγκύκλιος εκδόθηκε στις 18 Φεβρουαρίου ενώ η αίτηση, όπως αναφέρει ο ΣΕΒ κατατέθηκε στις 17 Απριλίου 2019, και όχι λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές.

Όπως Ν.Δ.

΅«Στο σημερινό εργασιακό και μισθολογικό περιβάλλον αποτελεί μείζονα προτεραιότητα η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων με μείωση στην φορολογία της εργασίας και μείωση των εισφορών. Ο ΣΕΒ έχει επανειλημμένως τονίσει ότι ο στόχος για πολλές και καλοπληρωμένες δουλειές στη χώρα, συνδέεται άμεσα με τον παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας της. Και εκεί πρέπει να δοθεί το βάρος κατά τα επόμενα χρόνια» αναφέρει ο ΣΕΒ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:​ 

Ο σύνδεσμος αναφέρει ακόμη τα εξής:

«Οι τριετίες έχουν καταργηθεί όσον αφορά τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο, βάσει του άρθρου 103 του ν.4172/2013 όπως ισχύει, και μετά την προσθήκη με το άρθρο πρώτο υποπαρ.ΙΑ.6 περ.2 του Ν.4254/2014. Οι τριετίες ίσχυαν με αναστολή, για όσους τις δικαιούνταν μέχρι το 2012 (έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία, που συμπληρώνεται μετά την 14.2.2012). Ίσχυαν επίσης με αναστολή έως ότου τεθεί σε εφαρμογή το άρθρο 103 του ν.4172/2013, όπως είχε τροποποιηθεί και ισχύει.

Με την προσφυγή τους ο ΣΕΒ, ο ΣΒΑΠ, ο ΣΒΘΚΕ, ο ΣΒΣΕ, ο ΣΕΒΙΠΕ&ΔΕ, ο ΣΘΕΒ, ο ΠΑ.ΣΕ.ΒΙ.ΠΕ. άσκησαν το νόμιμο δικαίωμά τους απέναντι σε ένα χαρακτηριστικό φαινόμενο κακοδιοίκησης, δηλαδή να εξουδετερώνεται ή να αλλοιώνεται η νομοθεσία διά της έκδοσης εγκυκλίων, όπως συνέβη με την προσβαλλόμενη εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας.

Υπάρχει όμως και μία ουσιαστική παρατήρηση: Η χρεοκοπία, η δεκαετής κρίση που βιώσαμε όλοι, πολίτες, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι, και τα 4 μνημόνια θα έπρεπε να καταστήσουν κατανοητό ότι η προέλευση και η αιτία τους ήταν ότι δανειζόμασταν για να καταναλώνουμε, υποσκάπτοντας και απομειώνοντας την εγχώρια παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα της. Το ύψος των μισθών που αντέχει να πληρώνει μία οικονομία δεν μπορεί να εξαρτάται από τις επιθυμίες ή τις καλές προθέσεις της εκάστοτε κυβέρνησης αλλά από την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητά της οικονομίας, καθώς και το μέγεθος της ανεργίας και της αδήλωτης εργασίας. Στο σημερινό εργασιακό και μισθολογικό περιβάλλον αποτελεί μείζονα προτεραιότητα η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων με μείωση στην φορολογία της εργασίας και μείωση των εισφορών. Ο ΣΕΒ έχει επανειλημμένως τονίσει ότι ο στόχος για πολλές και καλοπληρωμένες δουλειές στη χώρα, συνδέεται άμεσα με τον παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας της. Και εκεί πρέπει να δοθεί το βάρος κατά τα επόμενα χρόνια».

 

Στο βάθος ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ

Με μεγάλη ακρίβεια οδηγούν οι μεθοδεύσεις της Ν.Δ. στην εξυπηρέτηση των σχεδίων της, αλλά και ιδιωτικών συμφερόντων, για τον διαμελισμό και την εκποίηση της μεγαλύτερης δημόσιας επιχείρησης της χώρας, της ΔΕΗ, εμμένοντας πεισματικά στο πλάνο της συγκυβέρνησης του 2014 που με ελαφρές μετατοπίσεις, λόγω και διαφορετικών πλέον συγκυριών, αλλά στην ίδια φιλοσοφία, επιδιώκει να εφαρμόσει.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε επίπεδο πολιτικού χειρισμού τα τελευταία χρόνια ως αντιπολίτευση, και βέβαια και προεκλογικά, η Ν.Δ. χρησιμοποίησε την ίδια πρακτική που είχε εφαρμόσει και το 2014 (σε σύμπνοια με το ΠΑΣΟΚ) για να “δικαιολογήσει” τις πολιτικές επιλογές της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ αλλά και των εθνικών, ενεργειακών υποδομών, αυτή της πλήρους απαξίωσης της επιχείρησης, ενώ συγχρόνως αναμένεται να επιστρατεύσει και όλους τους… αστερίσκους ή τις “δεύτερες” επιλογές που έχουν επιβάλει οι θεσμοί. Φυσικά, από τη σχετική ρητορική δεν θα παραληφθεί και η “ανάγκη” πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς, λόγω των επιταγών της Ε.Ε., με τη γνωστή επίφαση του ανταγωνισμού.

Όλο το προηγούμενο διάστημα τα στελέχη της Ν.Δ., με τον σημερινό υπουργό ΠΕΝ Κ. Χατζηδάκη σε πρωταγωνιστικό ρόλο (ιδιαίτερα στη βραχεία προεκλογική περίοδο έως τις εθνικές εκλογές) επιδόθηκαν στην καθιερωμένη, εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια, άκρατη καταστροφολογία εις βάρος της ΔΕΗ, ώστε το ξεπούλημα να μεταμφιεστεί σε… σωτηρία.

Στην πρώτη κιόλας εβδομάδα διακυβέρνησης, με επικοινωνιακά κυρίως τεχνάσματα -ακόμα και τις τραγικές ώρες των καταστροφών στη Χαλκιδική-, η κυβέρνηση Ν.Δ. έχει διαμηνύσει με όλους τους τρόπους ότι ΔΕΗ, αγορά και σύστημα ηλεκτρισμού καταρρέουν, κάνοντας σαφές ότι η εκποίηση κομματιών της ΔΕΗ είναι προ των πυλών.

Το επίσημο πρόγραμμα

Εν αναμονή των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης της Ν.Δ., και της αποκάλυψης του πολυδιαφημιζόμενου “σχεδίου σωτηρίας” της ΔΕΗ, αξίζει να ανατρέξουμε στο επίσημο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την ενέργεια (Μάρτιος 2017), με τον Κ. Χατζηδάκη ως έναν εκ των βασικών εισηγητών, το οποίο δεν τροποποιήθηκε ή αντικαταστάθηκε από κάποιο νέο και αποτελεί τη βάση για τους σχεδιασμούς στον συγκεκριμένο τομέα, με αιχμή βέβαια τη ΔΕΗ και την αγορά ηλεκτρισμού.

Κατ’ αρχάς στο επίκεντρο του προγράμματος της Ν.Δ. για τη ΔΕΗ βρισκόταν “η προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων”, ενώ αναφερόταν η ανάγκη να ακολουθηθούν “καλές διεθνείς πρακτικές” που περιλαμβάνουν και την απελευθέρωση στην ηλεκτροπαραγωγή βάσει όσων ισχύουν στις πιο προηγμένες χώρες για να “έρθουν” επενδυτές.

Η πρόταση της Ν.Δ. για τη ΔΕΗ, την οποία ο Κ. Χατζηδάκης τότε είχε χαρακτηρίσει ως “βασική εξυγιαντική παρέμβαση”, στηριζόταν κυρίως σε:

Α. Παραχώρηση ή πώληση με διεθνή διαγωνισμό ορισμένων λιγνιτικών μονάδων και υδροηλεκτρικών εργοστασίων της ΔΕΗ… αφού “μόνο έτσι θα δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε η ΔΕΗ να αντλήσει τα απαραίτητα κεφάλαια για τη διάσωσή της και για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας στην επιχείρηση”.

Β. Προώθηση της συμμαχίας της ΔΕΗ με στρατηγικό επενδυτή “προκειμένου να αναπτυχθεί ως περιφερειακή δύναμη και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που δημιουργεί το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο της Ε.Ε.”.

Επίσης, άνοιγε, ξανά, θέμα ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ σε ποσοστό 66% (παρά την εφαρμογή του σχεδίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρισμού υπό δημόσιο έλεγχο), κάτι που επανέφερε και προεκλογικά, κάνοντας λόγο για παραχώρηση σε ιδιώτη επενδυτή ποσοστού (άγνωστου ύψους…) επιπλέον του 24%, που κατέχει σήμερα ο στρατηγικός εταίρος του διαχειριστή, η κινεζική State Grid.

Συγχρόνως, το πρόγραμμα είχε ασαφείς και θολές διατυπώσεις για τον διαχειριστή του δικτύου διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) για τον οποίο πρότεινε να αποκτήσει την ιδιοκτησία όλων των αντίστοιχων υποδομών (αντί της ΔΕΗ…) “προκειμένου να αντληθούν πόροι για τη χρηματοδότηση των απαραίτητων επενδύσεων”. Αντίστοιχα, αμφίσημες ήταν οι προθέσεις της Ν.Δ και για τις ΑΠΕ, καθώς θεωρούσε ότι θα πρέπει να γίνουν ιδιωτικοποιήσεις, με την είσοδο ενός στρατηγικού, διεθνούς “παίκτη”…

Σημειώνεται ότι σήμερα ο ΔΕΔΔΗΕ είναι 100% θυγατρική της ΔΕΗ, η οποία πρόσφατα απορρόφησε τη θυγατρική της ΔΕΗ Ανανεώσιμες.

Με αφορμή τους λιγνίτες…

Πάντως, αύριο Δευτέρα λήγει η προθεσμία υποβολής οικονομικών προσφορών για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στη Φλώρινα (Μελίτη) και τη Μεγαλόπολη, διαδικασία που προχώρησε, σε συμμόρφωση προς την καταδικαστική για τη χώρα μας σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.

Πρόκειται για τη δεύτερη διαγωνιστική διαδικασία στο πλαίσιο της αποεπένδυσης του λιγνιτικού δυναμικού της ΔΕΗ που εκπονείται από την επιχείρηση. Ο προηγούμενος διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος λόγω έλλειψης ικανοποιητικών προσφορών (κατατέθηκαν δύο φάκελοι… γνωστών “παικτών” της αγοράς: ο ένας με σχεδόν εξευτελιστικό τίμημα και ο άλλος με δική του πρόταση εκτός όρων σύμβασης αγοραπωλησίας…).

Αξίζει να σημειωθεί ότι εδώ και χρόνια, λίγο έως πολύ, οι ίδιοι εγχώριοι ιδιώτες που εποφθαλμιούν τα φθηνά “νερά” (υδροηλεκτρικά) της ΔΕΗ προσπαθούν με διάφορους τρόπους να τα συμπεριλάβουν στις όποιες διαδικασίες (αποεπένδυση ή ιδιωτικοποίηση) ως “πακέτα”. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε βάλει οριστικά “φρένο” σ’ αυτές τις προσδοκίες, έχοντας κατηγορηματικά αποκλείσει την πώληση υδροηλεκτρικών.

Το κλίμα που καλλιεργήθηκε και οι πολιτικές αλλαγές κρατούν χαμηλά τον πήχη για θετικές εξελίξεις αύριο, εν αναμονή πλέον πιο… γενναίων προσφορών, πιθανότατα και “πακέτων” με κομμάτια της ΔΕΗ.

Βέβαια, αν συμβεί κάτι τέτοιο και η κυβέρνηση της ΝΔ υλοποιήσει το σχέδιό της για πώληση και υδροηλεκτρικών, με δεδομένο το ενδιαφέρον πολύ μεγάλου μεγέθους διεθνών εταιρειών από τον πρώτο κιόλας διαγωνισμό για τις λιγνιτικές μονάδες, δεν είναι βέβαιο ότι θα αντέξουν οι εγχώριοι παίκτες τον… ανταγωνισμό.

Το σοβαρότερο, ωστόσο, θέμα ως προς τα υδροηλεκτρικά είναι, εκτός από την επιλογή των μονάδων, και οι χειρισμοί των ιδιωτών εφόσον παραχωρηθούν. Για παράδειγμα, τι θα συμβεί με την παραχώρηση φραγμάτων των οποίων οι ταμιευτήρες περιέχουν νερό, που αποτελεί δημόσιο αγαθό, ενώ εξυπηρετούν συγχρόνως την άρδευση αγροτικών εκτάσεων και την ύδρευση οικισμών;

 

Συνάντηση Σταϊκούρα – Ρέγκλινγκ το απόγευμα στο Υπουργείο Οικονομικών

Συνάντηση με τον Εκτελεστικό Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ, θα έχει στις 15.00 στο υπουργείο Οικονομικών, ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας

Συνάντηση με τον Εκτελεστικό Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ, θα έχει στις 15.00 στο υπουργείο Οικονομικών, ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας.

Σημειώνεται ότι θα υπάρξουν επαφές του υπουργού και με εκπροσώπους των θεσμών στο περιθώριο του συνεδρίου του Economist που διεξάγεται στην Αθήνα.