Ο oίκος Fitch για τα μέτρα Μητσοτάκη: Πρόκληση η δημοσιονομική ισορροπία, πιθανότητα και όχι βεβαιότητα αύξησης επενδύσεων

Αποτέλεσμα εικόνας για οίκος Fitch

Σοβαρά ερωτηματικά για το αν τελικά τα μέτρα Μητσοτάκη θα επιφέρουν αύξηση των επενδύσεων και της ανάπτυξης εκφράζει ο οίκος Fitch προσθέτοντας ότι παραμένει υπό αίρεση η διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας. Με άλλα λόγια, οι έτσι κι αλλιώς γενικόλογες και αόριστες υποσχέσεις Μητσοτάκη, δεν δίνουν κανέναν εχέγγυο υψηλής ανάπτυξης ενώ θέτουν υπό αμφισβήτηση την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.

Η έλευση μιας μονοκομματικής κυβέρνησης πλειοψηφίας στην Ελλάδα θα βοηθήσει στην επίτευξη της βελτίωσης της πολιτικής σταθερότητας αναφέρει σε σημείωμα της η Fitch Ratings. Το οικονομικό πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης περιλαμβάνει ενδεχομένως μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη, αλλά η διατήρηση μιας ισορροπημένης δημοσιονομικής πολιτικής παραμένει πρόκληση.

Η πολιτική ατζέντα της Νέας Δημοκρατίας περιλαμβάνει περικοπές των φόρων των επιχειρήσεων, επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και δέσμευση για μείωση της γραφειοκρατίας – μέτρα που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις επενδύσεις. Αυτό θα ενίσχυε περαιτέρω την οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας, καθώς υπάρχει πιθανότητα σημαντικής αύξησης της ζήτησης για επενδύσεις σε διάφορους τομείς.

Ο νέος υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας θα παρουσιάσει στο Κοινοβούλιο μια δέσμη μέτρων στις 23 Ιουλίου, η οποία θα περιλαμβάνει φορολογικές περικοπές τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις από τον Ιανουάριο του 2020. Η κυβέρνηση εκτιμά ότι το κόστος θα ανέλθει σε 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ (3% του ΑΕΠ). Το κόστος αυτό εκτιμάται ότι θα κατανεμηθεί σε τρία χρόνια.

Η ισχυρή δημοσιονομική υπεραπόδοση -πρωτογενές πλεόνασμα  4,4% του ΑΕΠ το 2018- δημιούργησε χώρο για χαλάρωση των δημοσιονομικών προοπτικών, ενώ οι προτεινόμενες φορολογικές περικοπές θα μπορούσαν επίσης να ενισχύσουν την αύξηση του ΑΕΠ, σημειώνει ο οίκος, συμπληρώνοντας:

«Σε γενικές γραμμές, η νέα κυβέρνηση κληρονομεί την πρόκληση της δημοσιονομικής πολιτικής, που τώρα βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στις αυξήσεις των φόρων και στην κακή εκτέλεση των κρατικών δαπανών για την επίτευξη της μεγάλης δημοσιονομικής προσαρμογής της Ελλάδας.

Η αβεβαιότητα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί αυτό, αυξήθηκε πριν από τις εκλογές, όταν η προηγούμενη κυβέρνηση ανακοίνωσε την κατάργηση της μείωσης του ορίου φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το επόμενο έτος.

Η μη διεύρυνση της φορολογικής βάσης θα καθιστούσε πιο δύσκολη την εξισορρόπηση της δημοσιονομικής πολιτικής με ταυτόχρονη επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος (3,5% του ΑΕΠ ετησίως έως το 2022), ιδίως όταν μειώνονται οι φόροι.

Η Νέα Δημοκρατία έχει δηλώσει ότι θα ήθελε να μειώσει τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων τουλάχιστον κατά 1 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ, ωστόσο σύμφωνα με τον οίκο ακόμη και με αυτή τη μείωση οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων παραμένουν υψηλοί.

Η κυβέρνηση έχει επίσης δηλώσει ότι θα επιδιώξει τις μειώσεις για τα πλεονάσματα μετά από συμφωνία με τους πιστωτές, οι οποίοι αναμένεται να λάβουν υπόψη την εφαρμογή άλλων μεταρρυθμίσεων καθώς και τα δημοσιονομικά και αναπτυξιακά αποτελέσματα. Αυτό θα μειώσει τον κίνδυνο μιας έντονης επιδείνωσης των σχέσεων με τους επίσημους πιστωτές. Ωστόσο, όπως προειδοποιεί η Fitch, ο διάλογος με τους πιστωτές μπορεί να γίνει πολύ πιο δύσκολος λόγω της κατάργησης της μείωσης του αφορολόγητου, ο οποίος αρχικά είχε προ-νομοθετηθεί στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος διάσωσης της Ελλάδας.