3η Εβδομάδα Ταινιόραμα: Ο αδίστακτος «Νόμος της Αγοράς» πέφτει σε «Χειμερία Νάρκη»

Αποτέλεσμα εικόνας για «Χειμερία Νάρκη» ταινια

Πιστό στο ραντεβού του, με όσους αγαπούν την Έβδομη Τέχνη, το κλασικό και διαχρονικό πλέον Ταινιόραμα, επέστρεψε και φέτος, για επτά εβδομάδες προβολών, γεμάτες με 143 αξιόλογες ταινίες. Στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr παρακολουθούμε και φέτος καρέ καρέ την αγαπημένη διοργάνωση, παρουσιάζοντας αναλυτικά, κάθε εβδομάδα, το πρόγραμμα προβολών, καθώς και τις προτάσεις μας.

Η 3η εβδομάδα προβολών διεξάγεται, από την Πέμπτη 31 Μαΐου, μέχρι και την Τετάρτη 6 Ιουνίου, περιλαμβάνοντας τις ταινίες που παρουσιάστηκαν και βραβεύτηκαν στα Φεστιβάλ των Καννών, της Βενετίας και του Βερολίνου, αλλά και εκείνες που έφτασαν μέχρι το κόκκινο χαλί των Όσκαρ, καθώς επίσης και κλασικές δημιουργίες, οι οποίες εξακολουθούν να μας γοητεύουν.

3η Εβδομάδα Ταινιόραμα: Ο αδίστακτος «Νόμος της Αγοράς» πέφτει σε «Χειμερία Νάρκη»

Πέντε σπουδαίες ταινίες που ξεχωρίζουν και τις προτείνουμε:

«Ένας Ακέραιος Άνθρωπος» (A man of integrity / Lerd – 2017) του Μοχάμαντ Ρασούλοφ (Ιράν)
Παρασκευή 1 Ιουνίου, στις 18:00

Ο 35χρονος Ρεζά, έχοντας απομακρυνθεί από την πόλη, ζει μια ήρεμη ζωή με τη γυναίκα και τον μοναχογιό του, σε ένα απόμακρο χωριό στο Βόρειο Ιράν. Περνάει τις ημέρες του εκτρέφοντας χρυσόψαρα. Λίγο πιο δίπλα του, μια ιδιωτική εταιρεία που έχει στενές επαφές με την κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές θα πάρει τον έλεγχο σε ο,τιδήποτε κινείται στην περιοχή. Οι πάμπλουτοι μέτοχοί της έχουν πιέσει τους χωρικούς και τους μικροϊδιοκτήτες να ερημώσουν τη γη τους, τις αγροικίες και τα σπίτια τους, για το συμφέρον της εταιρείας. Όμως ο Ρεζά αντιδρά. Βραβείο «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο Φεστιβάλ Καννών 2017 και Επίσημη Συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» 2017.

«Έχω μέχρι στιγμής δημιουργήσει έξι ταινίες, καμία από τις οποίες δεν έχει προβληθεί ποτέ στο Ιράν, παρόλο που οι ιστορίες τους διαδραματίζονται εκεί. Τα «σαγόνια» της λογοκρισίας έχουν κλείσει όλους τους χώρους […] Για να αποφύγουμε τα μάτια των λογοκριτών και να παρακάμψουμε τους κανόνες τους, είτε υποβάλλουμε σενάρια των οποίων οι αφηγήσεις περιορίζονται στο εσωτερικό ενός διαμερίσματος ή επιλέγουμε να κάνουμε γυρίσματα όσο το δυνατόν πιο μακριά από το πεδίο δράσεώς τους […] Στις ταινίες που έχω γυρίσει, έχω χρησιμοποιήσει αυτές τις πρακτικές ενώ προσπαθώ πάντα να κρατώ στην αφήγηση τη δομή της τελικής κόπιας που στερείται οποιασδήποτε ορατής παρουσίας των περιορισμών της λογοκρισίας. Η ιστορία του «Ακέραιου ανθρώπου» ήταν τέτοια που καθιστούσε πρακτικά αδύνατη την παραγωγή με τέτοιες πρακτικές. Η ιστορία ήταν τόσο σημαντική στα μάτια μου, ώστε μου ήταν αδιανόητο να υπάρχουν οι περιορισμοί της λογοκρισίας από την πρώτη στιγμή στη δομή της ταινίας. Η παραγωγή του δεν ήταν εύκολη. Και παρόλο που έχει απαγορευτεί στο Ιράν, δεν έχω παραιτηθεί από την προσπάθεια να πάρω εντέλει άδεια. Εν τω μεταξύ, συνεχίζω να αναζητώ καινοτόμους τρόπους για να παρακάμψω τη λογοκρισία αποφεύγοντας παράλληλα κινηματογραφικούς περιορισμούς στην παραγωγή.» – Μοχάμαντ Ρασούλοφ

«Ο Νόμος της Αγοράς» (La Loi du Marché – 2015) του Στέφαν Μπριζέ (Γαλλία)
Παρασκευή 1 Ιουνίου, στις 20:00

Ο Τιερί (Βενσάν Λεντόν), είναι ένας απολυμένος εργάτης, ο οποίος προσπαθεί να επιβιώσει στην σκληρή εργατική τάξη της Γαλλίας έχοντας παράλληλα να συντηρήσει και την οικογένειά του. Όμως αυτό που συναντά σε όλα τα σεμινάρια στα οποία συμμετάσχει αλλά και στις προσπάθειές του να ξεκινήσει δουλειές από το μηδέν, είναι η εκμηδένισή του ως ανθρώπινου όντος από το ίδιο το σύστημα.

Η ταινία «Ο Νόμος της Αγοράς» (La Loi du Marché – 2015) του Στέφαν Μπριζέ, είναι μία συγκλονιστική ακτινογραφία μιας κοινωνίας παραδομένης σε γραφειοκρατικούς, απάνθρωπους θεσμούς και ρυθμούς. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο συναντάμε τον σπουδαίο Βενσάν Λιντόν, ο οποίος μας χαρίζει απλόχερα μία σπουδαία ερμηνεία. Εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι πέρα από τον Λιντόν, οι περισσότεροι συμμετέχοντες στην ταινία, είναι ερασιτέχνες ηθοποιοί.

«Πέρα Από Τα Βουνά» (Shan he gu ren / Mountains May Depart – 2015) του Ζία Ζανγκέ (Κίνα, Γαλλία, Ιαπωνία)
Παρασκευή 1 Ιουνίου, στις 22:00

Κίνα, 1999. Στην πόλη Φενγιάνγκ, οι παιδικοί φίλοι, ο ανθρακωρύχος Λιανγκζί και ο ιδιοκτήτης βενζινάδικου Ζανγκ, είναι ερωτευμένοι με την ίδια κοπέλα, την Τάο, την όμορφη της πόλης. Εντέλει, η Τάο παντρεύεται τον πλουσιότερο από τους δύο, τον Ζανγκ, κι αποκτούν έναν γιο με το όνομα Ντόλαρ.​ ​Κίνα, 2014. Οι Ζανγκ και Τάο χωρίζουν και ο γιος τους μεταναστεύει στην Αυστραλία με τον επιχειρηματία πατέρα του.​ ​Αυστραλία, 2025. Ο 19χρονος Ντόλαρ μιλάει μετά βίας κινέζικα και δυσκολεύεται να επικοινωνήσει με τον πτωχευμένο πατέρα του. Το μόνο που θυμάται από τη μητέρα του είναι το όνομά της…

Η ταινία τιμήθηκε με τo Βραβείο Carosse d’or Cannes στο τμήμα Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του περσινού Φεστιβάλ Καννών, καθώς και με το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Σαν Σεμπαστιάν. Το φιλμ αποτυπώνει, παράλληλα με την ιστορία που διηγείται, την εξέλιξη της Κίνας, τις συνέπειες της παγκοσμιοποίησης και το πώς αλλάζει εξαιτίας αυτών, η καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Μία υπέροχη και συγκινητική δημιουργία, που ταξιδεύει τον θεατή στον φιλμικό κόσμο του σπουδαίου Κινέζου δημιουργού, Ζία Ζανγκέ (Αίσθηση Αμαρτίας – 2013). Ο σκηνοθέτης καταθέτει με οξυδέρκεια την άποψή του για το μέλλον της Κίνας και την ταυτότητά της:

«Επειδή έχω βιώσει τα πάνω και τα κάτω της ζωής, θέλησα να γυρίσω την ταινία αυτή. Καλύπτει το παρελθόν και το παρόν, από το 1999 έως το 2014, και το προβλέπει το μέλλον, το 2025. Η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας ανέβηκε ραγδαία τη δεκαετία του 1990. Σε αυτό το σουρεαλιστικό οικονομικό περιβάλλον, έχει αλλάξει αναπόφευκτα ο τρόπος ζωής των κατοίκων της και ο τρόπος που διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. Ουσιαστικά αυτή η ταινία εξετάζει το πόσο επηρεάζει η οικονομική ανάπτυξη τις συναισθηματικές σχέσεις των ανθρώπων. Αν δεν μπορούμε να φανταστούμε πώς μπορεί να είμαστε σε 10 χρόνια από τώρα, πώς μπορούμε να αξιολογήσουμε το σήμερα; Και πώς θα καταλάβουμε την «ελευθερία»; Η βουδιστική θεωρία μιλάει για τα τέσσερα στάδια της ζωής: τη γέννηση, τα γηρατειά, την ασθένεια και τον θάνατο. Νομίζω ότι αυτό που θέλει να πει κυρίως αυτή η ταινία είναι: Σε όποια εποχή κι αν ζούμε, μέσα μας δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε αυτά τα τέσσερα στάδια, αυτές τις δύσκολες στιγμές της ζωής. Τα βουνά μπορούν να αποκλίνουν, οι σχέσεις μπορούν να αντέξουν.»

«Ομάρ» (Omar – 2013) του Χάνι Αμπού-Ασάντ (Παλαιστίνη)
Κυριακή 3 Ιουνίου, στις 18:00

«Δε θα κάνω ποτέ μία ταινία που είτε καταδικάζει είτε υπερασπίζεται τους ανθρώπους· αυτή τη δουλειά την αφήνω στα δικαστήρια ανά τον κόσμο. Η ανθρώπινη πλευρά των μαχητών της ελευθερίας είναι αυτό που μου κινεί το ενδιαφέρον. Στην πραγματικότητα, μ’ ενδιαφέρει η ανθρώπινη πλευρά οποιουδήποτε χαρακτήρα, καθώς συχνά αυτό που μας κάνει ανθρώπους είναι παράλληλα και το τραγικό μας ελάττωμα.» – Χάνι Αμπού-Ασάντ

Ο Ομάρ, είναι συνηθισμένος να αποφεύγει τις σφαίρες των στρατιωτών όταν περνά το Τείχος που χωρίζει στα δύο την πόλη της Παλαιστίνης, ώστε να επισκεφθεί την κρυφή του αγάπη, τη Νάντια. Αλλά η κατεχόμενη Παλαιστίνη δεν γνωρίζει ούτε την απλή αγάπη, ούτε τον ξεκάθαρο πόλεμο. Στην άλλη μεριά του τείχους, ο ευαίσθητος νεαρός φούρναρης Ομάρ, γίνεται ένας μαχητής της ελευθερίας. Οι συνθήκες θα τον οδηγήσουν να έρθει αντιμέτωπος με οδυνηρές επιλογές για τη ζωή και στο δίλημμα να τιμήσει την πατρίδα του, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τη γυναίκα της ζωής του.

Όταν όμως ο Ομάρ συλλαμβάνεται μετά από μία δολοφονική και θανατηφόρα πράξη αντίστασης, θα βρεθεί μπλεγμένος σε ένα παιχνίδι γάτας και ποντικού με την στρατιωτική αστυνομία του Ισραήλ. Η καχυποψία και ο φόβος της προδοσίας απειλούν να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του Ομάρ στους συνεργούς και παιδικούς του φίλους, Αμτζάντ και Τάρεκ. Ο Τάρεκ, είναι παράλληλα τόσο ο αρχηγός της επίθεσης για την οποία κατηγορείται ο ήρωας μας, όσο και ο στρατευμένος αδελφός της αγαπημένης του Νάντια. Τα αισθήματα του Ομάρ δεν αργούν να γίνουν τόσο διχασμένα όσο και το Παλαιστινιακό τοπίο. Το μόνο σίγουρο είναι πως ότι οτιδήποτε κάνει, είναι εξαιτίας της αγάπης του για τη Νάντια.

Μία συγκινητική ιστορία αγάπης, με φόντο τη διχοτομημένη Παλαιστίνη και ήρωες δύο νεαρούς, η αγάπη των οποίων πέφτει θύμα, του πολέμου, των μυστικών υπηρεσιών του Ισραήλ με τις οργανώσεις για την απελευθέρωση της Παλαιστίνης. Η ταινία του Χάνι Αμπού Ασάντ τιμήθηκε με το Βραβείο «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο Φεστιβάλ των Καννών, ενώ ήταν και Υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

«Το να πηδάει κανείς το Τείχος είναι μέρος της καθημερινής ζωής στην Παλαιστίνη. Υπάρχουν ακόμα κι άνθρωποι των οποίων η δουλειά είναι να βοηθούν άλλους να περνούν στην άλλη πλευρά. Αυτοί οι άνθρωποι κυριολεκτικά βγάζουν το μεροκάματό τους έτσι. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι το Τείχος δεν αποτελεί μόνο σύνορο μεταξύ Ισραήλ και Δυτικής Όχθης, αλλά στην πραγματικότητα έχει χτιστεί με τέτοιο τρόπο που χωρίζει τους Παλαιστινίους από τους εαυτούς τους.» – Χάνι Αμπού-Ασάντ

«Χειμερία Νάρκη» (Kis Uykusu / Winter Sleep – 2014) του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν (Τουρκία)

Ο Αϊντίν (Χαλούκ Μπιλγκινέρ), υπήρξε ένας σπουδαίος και δημοφιλής ηθοποιός, που πλέον έχει αποσυρθεί και λειτουργεί ένα μικρό ξενοδοχείο στην κεντρική Ανατολία. Μαζί του μένουν, η νεαρή γυναίκα του Νιχάλ (Μελίσα Σόζεν), με την οποία έχει μια θυελλώδη σχέση και η αδελφή του Νετζλά (Ντεμέτ Ακμπάγκ), που υποφέρει λόγω του πρόσφατου διαζυγίου της. Πλούσιος πλέον ο Αϊντίν, έχει χάσει την επαφή με την πραγματική ζωή και τις δυσκολίες των ανθρώπων γύρω του. Κλεισμένος στους τέσσερις τοίχους του ξενοδοχείου του, έχει ως βασικό του μέλημα τα άρθρα του που γράφει για μία μικρή, τοπική εφημερίδα, ενώ θέλει κάποιοι στιγμή να συγγράψει ένα σπουδαίο βιβλίο, σχετικά με την ιστορία του τουρκικού θεάτρου. Οι μόνοι άνθρωποι τους οποίους συναναστρέφεται είναι, ο επιστάτης του, η γυναίκα του και η αδελφή του. Όμως τον χειμώνα, καθώς το χιόνι αρχίζει να πέφτει, το ξενοδοχείο γίνεται καταφύγιο, αλλά κι ένα αναπόδραστο μέρος που οξύνει τις μεταξύ τους έριδες…

Ο σπουδαίος Τούρκος σκηνοθέτης Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, τρία χρόνια μετά το φιλμ του «Κάποτε στην Ανατόλια», επιστρέφει με τη νέα δημιουργία του. Ο λόγος για την υπέροχη ταινία «Χειμερία Νάρκη», που προβλήθηκε πέρσι στο 67ο Φεστιβάλ των Καννών, κερδίζοντας τον Χρυσό Φοίνικα. Παρά τη μεγάλη χρονική διάρκεια του φιλμ – 196 λεπτά – η μαγική του φωτογραφία, οι σχεδόν μπεργκμανικοί του διάλογοι και η σπουδαία ερμηνεία του πρωταγωνιστή Χαλούκ Μπιλγκινέρ, αιχμαλωτίζουν τον θεατή, χαρίζοντας του μία μοναδική εμπειρία θέασης.

Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών της τρίτης εβδομάδας του Ταινιοράματος 2018, έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Πέμπτη 31 Μαΐου – Κλασικές Ταινίες ΙV
18:00 Η Νύχτα του Σαν Λορέντζο
20:00 Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ
22:00 Λεωφορείον ο Πόθος

Παρασκευή 1 Ιουνίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights ΙV
18:00 Ένας Ακέραιος Άνθρωπος
20:00 Ο Νόμος της Αγοράς
22:00 Πέρα από τα Βουνά

Σάββατο 2 Ιουνίου – Φεστιβάλ Βενετίας Highlights ΙΙΙ
18:00 Αδέσποτα Σκυλιά
20:00 Αίμα από το Αίμα μου
22:00 Η Εκδίκηση μιας Κυρίας

Κυριακή 3 Ιουνίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights V
18:00 Ομάρ
20:00 Χειμέρια Νάρκη
22:00 Τυφλή Αγάπη

Δευτέρα 4 Ιουνίου – Φεστιβάλ Βερολίνου Highlights V
18:00 Οργή
20:00 Ένας Άνθρωπος Δίχως Πεπρωμένο
22:00 Άνεμος Ψυχής

Τρίτη 5 Ιουνίου – Κλασικές Ταινίες V
18:00 Έκλειψη
20:00 Σαλό ή 120 Μέρες στα Σόδομα
22:00 Η Εγκληματική Ζωή του Αρτσιμπάλντο ντε λα Κρουζ

Τετάρτη 6 Ιουνίου – Φεστιβάλ Βερολίνου Highlights VΙ
18:00 Η Ιστορία της Sue
20:00 Η Ιστορία της Φιόνα
22:00 Όταν Πέφτει η Νύχτα

Πληροφορίες:
7 εβδομάδες – 49 κινηματογραφικές ημέρες – 143 ταινίες συνολικά – 3 διαφορετικές προβολές καθημερινά με 1 εισιτήριο των 5 ευρώ, είναι το «τετράπτυχο» του φετινού Ταινιοράματος. Στον Κινηματογράφο Άστυ (Κοραή 4, Αθήνα – Μετρό Πανεπιστημίου), από την Πέμπτη 17 Μαΐου, μέχρι και την Τετάρτη 4 Ιουλίου

Για το αναλυτικό πρόγραμμα ανατρέξτε στον σύνδεσμο: Tαινιόραμα 2018

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*