Φαραντούρη: Ο Μίκης μου είχε πει ότι το «Μαουτχάουζεν» θα με σημάδευε για πάντα

Φαραντούρη: Ο Μίκης μου είχε πει ότι το «Μαουτχάουζεν» θα με σημάδευε για πάντα

Θριαμβευτική υποδοχή στην Ελληνίδα ερμηνεύτρια από το κοινό στη Βιέννη

Ένα αντιφασιστικό και αντιρατσιστικό σύμβολο για όλους τους λαούς αποτελεί το «Μαουτχάουζεν» -το μνημειώδες έργο του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση του Ιάκωβου Καμπανέλλη- που έχει σημαδέψει την ίδια για πάντα, τονίζει σε αποκλειστική συνέντευξή της στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων στη Βιέννη, η διεθνούς φήμης Ελληνίδα κορυφαία τραγουδίστρια Μαρία Φαραντούρη.

Η Μαρία Φαραντούρη έτυχε θριαμβευτικής υποδοχής από το κοινό, που η ίδια «μάγεψε» κατά τη συναυλία της το βράδυ της Κυριακής στην πλατεία του Αγίου Στεφάνου στο κέντρο της Βιέννης, στο πλαίσιο ενός ολοήμερου αφιερώματος στον αξέχαστο μεγάλο συγγραφέα, ποιητή και ακαδημαϊκό Ιάκωβο Καμπανέλλη (1921-2011).

Όπου και να βρεθεί στο εξωτερικό και ό,τι συναυλία και να έχει, όλοι της ζητούν να τραγουδήσει αυτό το έργο, το «Μαουτχάουζεν», που είναι «αρεστό στους πάντες και όχι μόνον στους άμεσα ενδιαφερόμενους- είτε είναι κόσμος του Ισραήλ ή γενικότερα οι Εβραίοι» σημειώνει η Μαρία Φαραντούρη.

«Όλος ο κόσμος αναφέρεται σε αυτή την ποιότητα, της λυρικής αυτής της μουσικής και σε αυτό το εξαίσιο ποίημα, που είναι συμβολικό και μπορείς να το δεις και σε άλλους λαούς, και στη βαρβαρότητα των πολέμων, των σημερινών πολέμων» παρατηρεί χαρακτηριστικά η διάσημη Ελληνίδα.

«Και αυτό το “Μαουτχάουζεν” το αφιερώνουμε σε αυτά τα θύματα, στα θύματα όπου γης, που αυτή τη στιγμή σκοτώνονται, εξορίζονται και χάνεται η ανθρώπινη αξία. Αυτόν τον γενικότερο συμβολισμό έχει το έργο, γι’ αυτό και έχει μεγάλη αξία, πέρα από τη μουσική του, που είναι καταπληκτική, πραγματικά καταπληκτική» συμπληρώνει η ίδια.

Στη συνέντευξη της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Μαρία Φαραντούρη υπενθυμίζει πως όταν τραγούδησε το μελοποιημένο από τον Μίκη Θεοδωράκη «Μαουτχάουζεν» ήταν «νέο παιδί» και ξεκίνησε την πολύχρονη πορεία της στο τραγούδι, ε αυτό το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη που ήταν κρατούμενος στο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Μαουτχάουζεν, και αυτό το έργο την έχει σημαδέψει «για πάντα».

«Ο αγαπημένος μας μεγάλος συγγραφέας, ακαδημαϊκός και ποιητής Ιάκωβος Καμπανέλλης, έδωσε αυτά τα ποιήματα στον Μίκη Θεοδωράκη, ο οποίος πολύ σωστά εμπνεύστηκε αμέσως. Και βρέθηκα εγώ σε αυτή την καταπληκτική συγκυρία -όπου θα μπορούσε να ήταν κάποιος άλλος, μία άλλη κοπέλα- ήμουν εγώ η τυχερή να βρεθώ σε αυτή τη χρονική στιγμή, να αρέσει πολύ η φωνή μου στον Μίκη και να τραγουδήσω το “Μαουτχάουζεν”, το οποίο, όταν το πρωτοτραγούδησα, ο Μίκης μου είπε, “να θυμάσαι ότι αυτό το έργο θα σε ακολουθεί για πάντα”».

Αναφερόμενη στη συναυλία της την περασμένη Κυριακή στη Βιέννη, στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Ιάκωβο Καμπανέλλη -το οποίο τελούσε υπό την αιγίδα, μεταξύ άλλων, του πρώην ομοσπονδιακού Προέδρου της Αυστρίας Χάιντς Φίσερ, ο οποίος και διάβασε αποσπάσματα από το βιβλίο, και του τέως Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια- η Μαρία Φαραντούρη επισημαίνει πως ήταν κάτι το διαφορετικό σε σχέση με τις συνηθισμένες μεγάλες συναυλίες της.

«Ζήσαμε αυτή τη μοναδική εμπειρία με πολύ κόσμο, με νέους και με μεγάλους και όλοι μαζί μέσα σε αυτήν τη σκηνή-τέντα στην πλατεία του Αγίου Στεφάνου, δώσαμε τον χαιρετισμό μας, την Ελλάδα μας, την πνευματική μας Ελλάδα, που εκείνα τα χρόνια του 1960, του 1970, διέπρεψε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και κάναμε τότε τόσο ωραία, σπουδαία, πράγματα, που μέσα από τα θεατρικά έργα του ξεκίνησαν ωραία τραγούδια» αναφέρει.

«Από αυτά τα θεατρικά έργα εμπνεύστηκαν ο Μίκης Θεοδωράκης, όπως επίσης ο Μάνος Χατζηδάκης και ο Σταύρος Ξαρχάκος των οποίων κάποια τραγούδια είχα τη χαρά να τραγουδήσω και εδώ στην Βιέννη» προσθέτει.

«Αισθάνομαι υπερήφανη, και ελπίζω και ο κόσμος που ήλθε στο αφιέρωμα για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, να το αγκάλιασε, να άκουσε τις προσωπικότητες που απήγγειλαν και διάβασαν κείμενα από το βιβλίο “Μαουτχάουζεν”, και αυτό είναι πολύ σημαντικό και μακάρι να το επαναλάβουν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης» καταλήγει στην αποκλειστική συνέντευξή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στη Βιέννη, η κορυφαία Ελληνίδα τραγουδίστρια.

Ο Μίκης Θεοδωράκης είχε γράψει το «Μαουτχάουζεν» το 1965, αλλά στον ίδιο τον τόπο του μαρτυρίου, στις εγκαταστάσεις του ομώνυμου πρώην γερμανοναζιστικού στρατόπεδου συγκέντρωσης στην Αυστρία, το παρουσίασε για πρώτη φορά, σε ένα είδος παγκόσμιας πρεμιέρας, τον Μάιο του 1988, έχοντας δίπλα του τον Ιάκωβο Καμπανέλλη.

Σε εκείνη την ιστορική συναυλία, παρουσία του τότε ομοσπονδιακού καγκελάριου της Αυστρίας Φραντς Βρανίτσκι, το μνημειώδες έργο είχαν ερμηνεύσει στα ελληνικά η Μαρία Φαραντούρη, στα εβραϊκά η Ελινόαρ Μοάβ-Βιντιάδη και στα γερμανικά η Ανατολικογερμανίδα Γκίζελα Μάι.

Τη συναυλία είχαν παρακολουθήσει δεκάδες χιλιάδες προσκυνητές από όλη την Ευρώπη, τιμώντας τη μνήμη των 122.797 θυμάτων της ναζιστικής θηριωδίας -ανάμεσά τους και 3.700 Έλληνες- που είχαν αφήσει την τελευταία τους πνοή στα κρεματόρια του Μαουτχάουζεν, στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Νοερά ο Ιάκωβος Καμπανέλλης ήταν παρών, ως τιμώμενο πρόσωπο, στην επίσης ιστορικής σημασίας δεύτερη παρουσίαση του έργου από τον ίδιο τον Μίκη Θεοδωράκη -επίσης με τη Μαρία Φαραντούρη και παρουσία πάλι του καγκελάριου Φραντς Βρανίτσκι- τον Μάιο του 1995, στην 50η επέτειο από την απελευθέρωση του Μαουτχάουζεν.