Κινηματογράφος: Με Σειρά Εξαφάνισης

Βιρτουόζικα σκηνοθετημένη κατάμαυρη κωμωδία «εκδίκησης» για έναν μεσόκοπο εκχιονιστή που καταφεύγει στην αυτοδικία για να εκδικηθεί το θάνατο του γιου του. Αίμα πάνω στο χιόνι, ρυθμός και κοινωνικοφυλετικός σχολιασμός.

Ο χαμηλότονος Δανός Νιλς Ντίκμαν (Σκάρσγκαρντ, θαυμάσιος), άρτι βραβευθείς ως «Πολίτης της χρονιάς» στη Νορβηγία όπου ζει, καθαρίζει μεθοδικά τους δρόμους από το χιόνι με το θηριώδες όχημά του. Η είδηση του θανάτου του γιου του από υπερβολική δόση ηρωίνης βάζει ταφόπλακα στον ξέπνοο γάμο του. Αλλά πάνω απ’ όλα, πυροδοτεί τη μετάλλαξη του ήρωα, που, μη πιστεύοντας την επίσημη εκδοχή των αρχών, αποφασίζει να βρει τους υπεύθυνους για τη δολοφονία του γιου του. Και να τους τιμωρήσει με τα ίδια του τα χέρια. Ή με το εκχιονιστικό του… Ο επιεικώς παρανοΐλας νορβηγός ναρκωβαρώνος «Κόμης» (εξαιρετικός ο Χάγκεν, που πρωταγωνιστούσε στο «Κοντίκι» http://tospirto.net/cinema/movie/945), ένας απίθανα μεταμοντέρνος, βέγκαν, μετροσέξουαλ γκάνγκστερ, μπαίνει στο στόχαστρο του Νιλς. Ο οποίος, ερήμην του, μπλέκει και με την τοπική σέρβικη μαφία, της οποίας προΐσταται ένας ολιγόλογος μα εντελώς εκφραστικός Γκαντς. Ο επίλογος αυτής της ιδιότυπης ιστορίας εκδίκησης θα γραφτεί πάνω στο πάλλευκο χιόνι (φυσικά), με τους νεκρούς να εμφανίζονται «με σειρά εξαφάνισης» σε επικήδειες κάρτες επί της οθόνης, και τις σφαίρες να αλωνίζουν μαζί με διάφορα φυλετικά στερεότυπα, που χρωματίζουν έξυπνα το σκωπτικο-ταραντινικό ύφος της ταινίας.
Μαστόρικα σκηνοθετημένη και μονταρισμένη, με απανωτά κλισέ περί τεμπεληδοάξεστων Νοτιοευρωπαίων και εύρυθμα «πολιτισμένων» Σκανδιναβών να αποδομούνται μέσα από σοβαροφανές μαύρο χιούμορ, η ταινία του Μόλαντ είναι κυρίως μια άσκηση ύφους. Που, ταραντινικώ τω τρόπω, βγάζει γέλιο μέσα από τη βία. Ή μέσα από ατάκες σαν το «Ξέρεις το σύνδρομο της Στοκχόλμης;», που ρωτάει ο απαχθείς πιτσιρίκος-γιος του Κόμη τον λακωνικό Νιλς… Οι χαρακτήρες είναι αυθεντικοί και ζουμεροί μες στην καρικατουρίστικη υπερβολή τους, η σκηνογραφία εντυπωσιακή, η κλιμάκωση της βίας «απολαυστική», ενώ κι οι τίτλοι τέλους συνεχίζουν το εσωτερικό αστειάκι περί «σειράς εξαφάνισης». Α, ο δε πρωτότυπος νορβηγικός τίτλος μεταφράζεται σε κάτι σαν «Πανύβλακες». Όπερ έδει δείξαι…

Σκηνοθεσία
Χανς Πέτερ Μόλαντ
Σενάριο
Κιμ Φουπτς Άακεσον
Πρωταγωνιστούν
Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Παλ Σβέρε Χάγκεν, Κρίστοφερ Χίβγιου, Μπρούνο Γκαντς, Μπριγκίτε Χγιόρτ Σόρενσεν
Διάρκεια
116
Χώρα
Νορβηγία, Σουηδία
Είδος
Αστυνομική μαύρη κωμωδία
Πρεμιέρα
02 Απριλίου 2015

Τατιάνα Καποδίστρια